Miksi Instagram yritystili

Miksi ottaa käyttöön Instagram-yritystili?

Tärkeimmät hyödyt Instagram-yritystilistä? Instagramissa käyttäjällä voi olla joko henkilökohtainen tili tai yritystili. Vaihtamalla yritystiliin saa käyttöönsä tiettyjä erittäin hyödyllisiä ominaisuuksia ja yritystyökaluja. Tässä blogissa pureudutaan näihin ominaisuuksiin tarkemmin.

Parempi profiili

Jokaisen yrityksen kannattaa ehdottomasti ottaa yritystili käyttöönsä jo pelkästään sen takia, että yritysprofiiliin saa monipuolisemmin tiedot näkyviin. Profiilisivulle saa yhteydenottopainikkeet, kuten Soita- ja Sähköposti-painikkeet, joiden kautta yritykseen voi olla helposti yhteydessä suoraan profiilista. Yritysprofiiliin voi myös laittaa esimerkiksi yrityksen aukioloajat ja sijainnin.

Yritystilin käyttöönotto/tilin muuttaminen yritystiliksi:
Oman profiilin oikean yläkulman valikko -> Asetukset -> Käyttäjätili -> Muuta yritystiliksi

Analytiikka – Kävijätiedot

Oman yritysprofiilin oikean yläkulman valikko -> Kävijätiedot

Suurin hyöty yritystiliksi muuttamisesta tulee sen myötä saatavan tärkeän datan muodossa. Yritystilillä näet arvokasta analytiikkaa tilistäsi. Ne löytyvät nimellä Kävijätiedot (englanniksi Insights). Sieltä löydät tietoa seuraajistasi ja yleisöstäsi, heidän toiminnastaan, sekä omien julkaisujesi menestymisestä.

Sisältö

Sisältö -kohdassa voit katsoa julkaisujesi, sekä syötejulkaisujen että storyjen (Stories/Tarinat), toimivuutta erilaisilla mittareilla ja tietyistä vaihtoehdoista valitulla aikavälillä. Syötejulkaisujen mittareita ovat esimerkiksi näyttökerrat, kommentit, seuraajat (julkaisun myötä saadut uudet seuraajat) ja sitoutuminen (tykkäykset ja kommentit). Tarkastellun aikavälin vaihtoehtoja ovat 7 päivää, 30 päivää, 3 kuukautta, 6 kuukautta, 1 vuosi ja 2 vuotta. Julkaisuja siis näkee valitun aikavälin ajalta, eli yli 2 vuotta vanhoja julkaisuja ei voi ottaa mukaan tarkasteluun. Kaikkien syötejulkaisujen sijaan syötejulkaisuja voi tarkastella myös julkaisutyypin mukaan, esimerkiksi pelkästään videoita.

Stories tarinajulkaisuja voi tarkastella näyttökertojen ja kattavuuden (= tavoitettujen käyttäjätilien määrä) lisäksi tarinan nähneiden toiminnan mukaan. Mittareina voi olla esimerkiksi Eteenpäin, eli seuraavaan tarinaan edenneiden määrä, Takaisin, eli taaksepäin edelliseen tarinaan siirtyneiden määrä, tai Poistunut, eli suoraan tarinasta poistuneiden määrä. Tarinoita voi tarkastella ja vertailla 24 tunnin, 7 päivän tai 14 päivän ajalta.

Valittuasi suodattimet, näet suoraan kyseisen kategorian julkaisut parhaimmasta huonoimpaan. Voit katsoa esimerkiksi syötejulkaisuista eniten 3 kuukauden aikana näyttökertoja saaneet videot listattuna suurimmasta näyttökertamäärästä pienimpään.

Toiminta

Toiminta -kohdassa näet omaan tiliisi liittyvää toimintaa. Sieltä näkee esimerkiksi viimeisen viikon aikana profiilissa vierailleiden tilien, sivustoklikkausten, tavoitettujen tilien ja näyttökertojen määrän. Kohdassa näkyy myös muutos edeltävään viikon jaksoon, esimerkiksi ”Sivustoklikkaukset +50 vs. 1. toukokuuta – 7. toukokuuta”.

Kohderyhmä

Kohderyhmä -osiossa näkee lisätietoja omista seuraajista. Siellä seuraajia voi tarkastella jaoteltuna esimerkiksi sijainnin, ikäryhmän tai sukupuolen mukaan. Lisäksi sieltä voi katsoa minä vuorokaudenaikoina tai viikonpäivinä tilin seuraajat ovat aktiivisimmillaan.

Ulkopuoliset palveluntarjoajat

On olemassa myös kolmansien osapuolien tarjoamia ulkopuolisia ohjelmistoja, joista näkee Instagram-tilin analytiikkaa, mutta nekin edellyttävät yleisesti yritystilin käyttöönottoa. Halutessaan voi käyttää myös näitä, varsinkin jos kaipaa edistyksellisempää dataa, mutta jo Instagramin omilla kävijätiedoilla pääsee hyvin alkuun ja enemmänkin.

Miten hyödyntää Instagram-analytiikkaa?

Jotta pääset oikeasti perille kävijätiedoista, käy itse tutustumassa niihin. Seuraamalla, tutkimalla ja vertailemalla kävijätietoja opit lisää yleisöstäsi ja omasta toiminnastasi, jotta voit parantaa sitä. Tietojen perusteella voit päätellä, minkä tyyppiset julkaisut toimivat parhaiten, millainen kohdeyleisösi on ja milloin seuraajasi ovat aktiivisimpia. Sitten tiedät paremmin esimerkiksi että kenelle julkaisusi suuntaat, milloin julkaiset, ja minkä tyyppistä sisältöä julkaiset.

Mainostaminen Instagramissa

Yritystilillä saat käyttöösi myös Instagramin mainostus-ominaisuuden. Sen avulla voit markkinoida julkaisujasi Instagramissa, jolloin maksat niiden näkymisestä suuremmalle yleisölle.

Swipe-up -linkki storyyn

Vain yritystili voi saada Swipe-up-, eli ylöspäin pyyhkäisy -linkin tarinaansa. Tosin tämän ominaisuuden saamiseksi tilillä tulee myös olla vähintään 10 tuhatta seuraajaa. Swipe-up -linkki on kuitenkin todella tehokas tapa ohjata käyttäjiä eteenpäin haluamallesi verkkosivulle.

Osto-ominaisuus

Yritystili voi ottaa käyttöönsä osto-ominaisuuden, jolloin julkaisuihin voi lisätä tuote-tageja hintatiedoilla. Tageissa voi olla linkki, josta tuotteesta kiinnostunut pääsee suoraan esimerkiksi verkkokauppaan tarkastelemaan kyseistä tuotetta. Tämä on todella mielenkiintoinen ja hyödyllinen ominaisuus erityisesti verkkokauppa-alan toimijoille. Osto-ominaisuuden käyttöönotto edellyttää kuitenkin tiettyjä toimenpiteitä ja tiettyjen ehtojen täyttämistä, mutta emme mene niihin tässä blogissa.

Facebookiin yhdistäminen

Oman profiilin oikean yläkulman valikko -> Asetukset -> Käyttäjätili -> Linkitetyt tilit -> Facebook

Kirjaudu sieltä Facebookiin, jos et ole sitä tehnyt. Sinun on oltava kyseisen Facebook-sivun ylläpitäjä. Linkitys menee oletusarvoisesti henkilkohtaiseen tiliisi (jolla sivua hallinnoit) joten linkitä sivusi valitsemalla Jaa palvelussa ja sieltä hallinnoimasi Facebook-sivu.

Facebookista päin linkitys tehdään näin: Oma Facebook-sivu -> Asetukset -> Instagram -> Kirjaudu Instagramiin

Instagram-yritystilin voi yhdistää yrityksen Facebook-tilin kanssa, jolloin julkaisuja voi tehdä molempiin kanaviin samalla kertaa. Samalla saa myös Instagramiin käyttöönsä Facebookin monipuoliset markkinointityökalut, esimerkiksi Business Manager -alustan. Sen avulla voi tehdä tarkasti kohdennettuja, yksityiskohtaisia ja laadukkaita mainoskampanjoita ja mainoksia sekä Instagramiin, että Facebookiin.

Yritystili vs. henkilökohtainen tili – kumpaa kannattaa käyttää?

Suosittelemme ehdottomasti jokaiselle yritykselle yritystilin käyttöönottoa näiden ominaisuuksien käyttöön saamiseksi. Joissain tapauksissa myös henkilökohtainen tili voi olla järkevä vaihtoehto. Esimerkiksi henkilöbrändiin perustuva tili henkilön omalla nimellä voidaan pitää henkilökohtaisena tilinä, jos näille ominaisuuksille ei ole tarvetta. Jotkut Instagram-tilit esimerkiksi houkuttelevat itselleen seuraajia pitämällä tiliä välillä yksityisenä, jolloin kiinnostuneiden pitää seurata tiliä nähdäkseen sen julkaisemaa sisältöä. Yritystiliä ei voi laittaa yksityiseksi.

On myös puhuttu paljon, että yritystilien julkaisujen kattavuus on heikompaa kuin henkilökohtaisten tilien, mikä voi pitää ainakin osittain paikkansa. Instagram ja Facebook tosin kieltävät, että pelkästään tilin muuttamisessa yritystiliksi olisi siihen vaikutusta. Pienempi kattavuus voi johtua myös ihan pelkästään käyttäjien toiminnasta, eli siitä, että yritystilit eivät esimerkiksi seuraa yleensä samoja tilejä tai samankaltaista sisältöä kuin heidän omat seuraajansa. Lisäksi käyttäjät eivät sitoudu eli tykkää tai kommentoi yritysten julkaisuihin yhtä paljon, kuin vaikkapa ystäviensä tai julkkisten julkaisuihin. Tällöin algoritmin näyttäessä käyttäjälle hänen toimintansa mukaista sisältöä yritystilien julkaisut eivät nouse käyttäjän syötteessä yhtä korkealle.

Kaiken kaikkiaan pelkästään yritystilin tarjoamat hyödylliset ominaisuudet peittoavat mahdollisen pienen laskun kattavuudessa reilusti, ja siihenkin voi vaikuttaa täysin omalla toiminnallaan.