Mikrovaikuttajan valinta GOsome

Huomioi nämä 3 asiaa mikrovaikuttajan valitsemisessa

Tässä blogissa neuvomme, mitä kannattaa ottaa huomioon ennen mikrovaikuttajan valitsemista osaksi kampanjaa sosiaalisessa mediassa.

Vaikuttajan arvot ja yhteensopivuus yritykseen

Ennen kaupallisen yhteistyön aloittamista on tärkeää hieman tutustua vaikuttajaan. Vaikuttajan arvojen olisi hyvä olla samansuuntaisia tai ainakaan ne eivät saisi sotia yrityksesi arvoja vastaan. Parhaimmassa tapauksessa mikrovaikuttaja on aidosti kiinnostunut yrityksen tuotteesta/palvelusta.  Kun arvotkin sopivat yrityksen kanssa yhteen, yhteistyö on kitkatonta ja vaikuttajan postauksista tulee uskottavia ja aitoja.

Vaikuttajan taustat

Kun sopivalta vaikuttava mikrovaikuttaja on löytynyt, on seuraavaksi hyvä tutustua vaikuttajan taustoihin. Tarkista onko vaikuttaja tehnyt aiemmin yhteistyötä muiden yritysten kanssa.

Mikrovaikuttaja on tehnyt kaupallista yhteistyötä:

Katso minkälaisten brändien kanssa yhteistyötä on tehty, ja vertaa sopivatko ne yhteen yrityksesi brändin kanssa. Jos yhteistyössä tehtyjä postauksia on paljon, voit saada myös osviittaa siitä, minkälaista sisältöä hän voisi tehdä myös sinun yrityksellesi. Aiemmin kaupallista yhteistyötä tehneen mikrovaikuttajan etu on siinä, että hänellä on kokemusta vaikuttamisesta, eli hän tietää miten homma toimii.

Mikrovaikuttaja ei ole tehnyt kaupallista yhteistyötä:

Kokemattoman vaikuttajan edut puolestaan ovat juurikin siinä, että hän ei ole aiemmin julkaissut kanavissaan markkinointisisältöä. Tällaisen vaikuttajan seuraajat eivät ole tottuneet näkemään kaupallisessa yhteistyössä tehtyjä postauksia, joten yrityksesi kanssa tehdyt postaukset pysyvät uniikimpina eivätkä huku muiden joukkoon. Heikkoutena tällaisella mikrovaikuttajalla on hänen kokemattomuus yrityksen kanssa toimimisesta. Tällöin alkuun on suurempi työ ohjata vaikuttaja tekemään haluttuja asioita. Molemmilla tapauksella on puolensa.

Tarkat ohjeet postauksille vai vapaat kädet sisällön toteuttamiseen?

Tämä ei olekaan ihan yksiselitteinen juttu. Postauksien aitouden ja vaikuttajan persoonallisuuden kannalta on hyvä antaa vaikuttajalle vapauksia käyttää luovuutta omannäköisensä sisällön suunnitteluun. Aina on toki kuitenkin tärkeää määritellä tietyt ehdot, miten ja missä yhteyksissä mainostus tapahtuu. Toisaalta, jotta postauksista saadaan juuri halutun näköisiä, voidaan antaa hyvinkin tarkkoja ohjeita. Tällöin postauksien aitous saattaa kärsiä. Hyvä kompromissi on esimerkiksi antaa vaikuttajalle melko vapaat kädet toteuttaa postaus, ja pyytää häntä hyväksyttämään se yrityksellä ennen julkaisua.

Koska vaikuttajien määrä on kasvanut viime aikoina paljon, on olemassa vaara, että jotkut ihmiset kyllästyvät paljon esiintyviin mainoksiin ja lopettavat joidenkin tilien seuraamisen. Tämän takia on tärkeää panostaa hieman markkinoitavan sisällön suunnitteluun, jotta postauksista ei tule suoramainontaa, vaan niiissä on käytetty luovuutta.

GOsomen mikrovaikuttajaverkosto

Sopivien mikrovaikuttajien löytäminen yrityksesi markkinointiin on helppoa GOsomen mikrovaikuttajaverkoston avulla. Sosiaalisen median markkinoinnin ammattilaisena löydämme verkostostamme sopivan vaikuttajan juuri teidän yrityksenne tarpeisiin. Kerro meille vain tarpeesi ja miten brändiä halutaan somessa viestiä. Me hoidamme loput.