Kuinka usein kannattaa julkaista somessa

Kuinka usein yrityksen kannattaa tehdä somejulkaisu?

Tänään käsitellään paljon puhuttua aihetta siitä, mikä on sopiva somejulkaisutiheys yrityksillä. Huomatkaa, että meilläkin on vielä parannettavaa aktiivisuuden kanssa, mutta näitä asioita kannattaa tavoitella. Katso vastaus tähän kysymykseen alla olevasta videosta tai tekstistä.

Julkaise tarpeeksi = paljon!

​Yritysten sosiaalisen median sisällöntuotannossa usein kuultu kysymys on, että kuinka usein julkaisuja kannattaa tehdä. Vastaus siihen on: mahdollisimman usein, tai ainakin useammin kuin nyt. Laadun lisäksi määrään panostaminen on vähintäänkin aivan yhtä tärkeää. Mitä useammin teet päivityksiä, sitä enemmän saat näkyvyyttä ja toimintaa yrityksesi suuntaan. Tietenkään ei ole yhtä ”oikeaa” julkaisumäärää kaikille yrityksille, koska sopiva määrä riippuu niin monesta asiasta. Siihen vaikuttaa yrityksesi lisäksi esimerkiksi käytettävä somekanava, toimiala ja kohdeyleisö. Lukumääräisesti voidaan kuitenkin sanoa, että yleisesti sopiva määrä tarkoittaa vähintään kolmea postausta viikkoon kanavaa kohden. Useiden tutkimusten mukaan eniten näkyvyyttä ja liikennettä saa jopa niinkin korkeilla määrillä kuin 1-2 julkaisua päivässä (esim. https://www.socialreport.com/insights/article/115003574046-How-Often-Should-You-Post-On-Social-Media-).

Julkaistaessa tiheästi, saa yrityksen sometileille helposti tarpeeksi sisältöä, mikä antaa yritykselle uskottavuutta. Samalla uusi vierailija löytää tilille tullessaan välittömästi tarpeeksi sisältöä ja tietoa yrityksestä. Aktiivisella päivittämisellä pysyy seuraajien mielessä ja näyttäytyy aktiivisena ja helposti lähestyttävänä toimijana. Myös somealustojen algoritmi ”tykkää” aktiivisuudesta, jolloin yritys näkyy paremmin hakutuloksissa ja ihmisten feedeissä.

Suuttuvatko asiakkaat?

Yritykset julkaisevat harvoin liian usein. Yleisön ”spämmääminen” on entistäkin vaikeampaa nykyisten sosiaalisen median alustojen algoritmien vuoksi. Esimerkiksi Instagramissa käyttäjän feedi mukautuu oman käytön mukaan, eivätkä kaikki yrityksesi postaukset tule jokaiselle seuraajallesi näkyviin. Facebookissa taas vain noin kymmenes seuraajista näkee postauksen orgaanisesti. Muutenkin nykyään on kanavia ja julkaisutapoja, kuten Twitter, Snapchat, sekä Instagramin ja Facebookin storyt, joissa on ihan hyväksyttyä tehdä useampia julkaisuja päivässä, ja ne on oikeastaan tarkoitettukin siihen.

Pitää kuitenkin edelleen muistaa, että sisällöllä on merkitystä. Voit olla varma, että moni lopettaa seuraamisen jos julkaiset viidesti päivässä pelkän mainoskuvan. Muista siis julkaista oikeasti mielenkiintoista, laadukasta tai hyödyllistä sisältöä. Silloin voit julkaista ihan hyvin parikin kertaa päivässä.

Pilko somejulkaisut osiin

Julkaisumääriä saa nostettua helposti jakamalla isompia kokonaisuuksia osiin. Somessa toimii hyvin sarjoitetut julkaisut, kuten blogi-, kuva- tai videosarjat, jotka käsittelevät isompaa kokonaisuutta pala kerrallaan. Ne sitouttavat yleisöä hyvin, esimerkiksi saamalla katsojan odottamaan seuraavaa osaa. Nyky-yleisö hyppää helposti liian pitkän kokonaisuuden yli tai jaksaa katsoa tuotosta vain vähän aikaa, joten osiin pilkkominen on siinäkin mielessä hyvä idea.

Hellitä vähän!

Yritysten sisällöntuotannossa sorrutaan usein siihen virheeseen, että kaikkea hiotaan monta kertaa äärimmäisyyksiin asti ja lopullista julkaisua pelätään. Yrittäjä tai markkinoija asettaa liian monesti oman sisällöntuotannon vaatimustason liian korkealle: ”Onhan nyt kyse siitä, miltä yrityksemme näyttää ulospäin – haluamme vain parasta”. Kuvissa ja videoissa ei saa näkyä pienintäkään epätäydellisyyttä, ja blogiteksteissä joka ikinen lauseen muotoilu ja sanavalinta on mietitty viimeiseen asti erittäin tarkasti. Lopuksi huomataan, että valmiiseen julkaisuun on käytetty kymmeniä työtunteja enemmän mitä aiottiin, ja julkaisu on myöhästynyt aiotusta. Tässä ajassa olisi ehditty vaihtoehtoisesti tehdä jo vaikkapa jatko-osa julkaisulle, jos ensimmäinen olisi päästetty vähän rennommin läpi yleisön nautittavaksi.

Kärsiikö laatu?

Tämä kaikki ei tietenkään tarkoita sitä, että määrä korvaisi laadun. Ylipäätään näiden vastakkainasettelu (määrä vs. laatu) on turhaa, koska ne eivät ole toisiaan poissulkevia. Tietenkään ei ole mitään järkeä julkaista kymmentä huonoa kuvaa, jos niistä välittyy vain halpa mielikuva yrityksestä. Silloin, jos ei ole mitään ideaa, minkälaista sisältöä kannattaa julkaista, on parempi miettiä tarkkaan ja julkaista vaikka vähän harvemmin, mutta muuten kannattaa ehdottomasti lopettaa liiallinen ”hifistely” ja hyväksyä tuotokset nopeasti julkaisuvalmiiksi ja jatkaa jo seuraavaan – eli yrityksellesi sopivalla laadulla riittävä määrä. Julkaisun yleisö on kuitenkin lopulta se, joka määrittelee onnistumisen ja laadun tason. Vaikka kuinka viilailisi, ei julkaisun menestymistä voi tietää ennakkoon. Suuri yleisö harvemmin kiinnittää yhtä paljon huomiota niihin pieniin epäkohtiin, mihin itse sisällön tuottajana tarraudut.

Ole rohkea!

On turha pelätä epäonnistumista. Markkinointi on parhaimmillaan nopeita muutoksia ja rohkeita kokeiluja. Vain siten huomataan mikä toimii omalle kohdeyleisölle ja pystytään saamaan huomiota ajankohtaisillakin aiheilla ja ilmiöillä. Itse kuvattu kännykkävideo tai nopeasti toteutettu laadukkaampikin somevideo kelpaa oikein mainiosti. Se on kuitenkin varmaa, että mitä useampi julkaisu, sitä enemmän näkyvyyttä ja toimintaa saat yrityksesi suuntaan. Olipa se sitten lisää seuraajia, kävijöitä verkkosivuille tai verkkokauppaan, tai kommentteja julkaisun alle.

Mikäli tarvitset apua sosiaalisen median kanssa alkuun pääsemisessä tai vaativissakin kampanjoinnissa, ota yhteyttä niin katsotaan yhdessä, kuinka me GOsomella voisimme teitä auttaa!